Monday, June 29, 2009

mencari hidup yang baru...(part 4)

kiki mengesot perlahan.. sambil adakalanya memandang ke belakang..dan terus memandang kedepan.. jarak kampung lipat empat tinggal 10km ..namun, dirinya amat letih sekali..pelbagai dugaan melanda..dari satu ke satu.. sambil mengesot, kiki mengimbas kenangan pahit dan manisnya sepanjang perjalanan menuju hijrahnya..

**************************
**********************************************
"bang, tengok kambing ni, pucatnya muka dia..kita kena bantu dia ni" kata keke pada suaminya kerbau
*************************************************************************

saat kiki terbaring keletihan setelah bergelut bersama ali dan abu, kiki diselamatkan oleh keke dan suaminya, pasangan kerbau di kampung pindang enam itu. kiki dijaga sehingga pulih, bengkaknya semakin surut, namun parut di lehernya anggara tali masih meninggalkan kesan walaupun rasa sakitnya sudah tiada.di saat itu, kiki menyedari, keperluan untuk dia sentiasa expect the unexpected!yela, kadang2 dia merasakan hanya serigala dan keluarganya adalah satu2nya musuhnya yang nyata..tapi sebenarnya kadang2 musuh itu sentiasa datang dalam pelabagi bentuk dan dari arah yag tak disangka2.. justeru dia harus sentiasa berhati2, dan berwaspada...walau bagaimanapun, sentakan itu tidak bisa membuatkan kiki terus mengalah, malah kiki bangkit dengan lebih gagah kerana dia pasti tiap satu yang terjadi adalah satu pengajaran hidup buatnya, agar dia lebih yakin dalam meneruskan perjalan hidupnya.

kiki melihat semula kaki kanan nya yang patah.. sambil mengetap bibir menahan sakit..

"arghhh kalau semua dugaan aku berjaya atasi dan harungi, takkan ini, hanya kaki yang patah, bisa mematahkan semangatku??" monolog kiki bersendirian

"aku mesti teruskan!!tiada apa yang bisa menghalangku selagi mana Penciptaku mengizinkan aku untuk sampai ke sana!dan aku takkan hampakan ibu dan ayah dan juga sahbat2ku yang lain. dan yang paling penting, aku mesti tabah dalam mencapai hasratku untuk mencari hidup yang baru.. walau apa pun yang terjadi"..kali ini airmatanya mengalir deras.. bukan sebagai tanda kekalahan, namun ia adalah bukti kepada satu tekad dalam hati kiki.. bukankah kita yang bisa mengawal dir?? kalau pemikiran kita beri arahan pada jasad, jiwa, roh dan akal untuk meneruskan langkah, pasti mereka akan mengikutinya..

***********************************************************************
"itulah kiki, kan aku dah cakap, sia2 je usaha kau ni!ko ingat kampung lipat empat tu dekat 10,30 langkah je kee??? jauh kau tau..skang ko tengok diri ko tu, dah lah kaki kiri tu bengkak semacam je!leher plak berbirat2.. ni aku tengok mata ko lain macam jee?? eh kiki, ko ditumbuk ke??" perli biki, teman lama kiki di kampungnya,entah camne biki sedang bercuti bersama keluarganya. terserempak plak dengan kiki.. keci juga hati kiki, maklumlah temannya provok dia.. die mengharapkan biki akan menyokongnya, namun ia terjadi sebaliknya..

"nape ko diam je kiki??aku rasa kau tak payahlah pikir jauhh sangat, balik jela!ko boleh ikut aku dan keluarga aku..mau?"

sambil mengukir senyum dalam kepahitan.."takpelah, biarkan aku teruskan perjalanan ini"

**************************************************************************
dugaan datang bukan semata dari musuh yang nyata, tapi adakalanya datang dari teman2 sendiri.. namun, kiki sedar, itu semua salah dirinya sendiri. as seorang teman, dia tak patut mengharap itu dan ini dari sahabatnya..sebab kalau mengharap, bila tak dpaat kiki pasti kecewa. maka ada baiknya jika kiki yang hanya memberi,tidak apa la jika tiada pulangan.. tapi pasti hidupnya lebih bermakna jika kiki menjadi begitu..

hari demi hari berlalu kiki tau setiap hari adalah pengajaran buatnya.. semakin susah kehidupannya semakin banyak dipelajarinya.. walaupun ada manis dan pahitnya, tapi kiki yakin itulah yang bakal mematangkan dirinya..

**************************************************************************
"aduh!" kiki mengeluh kesakitan, tersembam bila terlanggar kayu.. kaki kanannya bertambah sakit..tapi kiki puas.. akhirnya dia bertemu musuh nyatanya.. gala dan seri. kiki memandang ke belakang lagi, barangkali mereka datang semula.. tapi tiada. kiki pasti mereka telah menemui ajalnya di dalam gaung tadi.. habes terobek bahu kiri kiki digigit seri lantaran marah apabila gala ditolak jatuh ke gaung. dan akhirnya dia pun mengalami nasib yang sama..

dan kini kiki semakin hampir dengan arah tujunya.. KAMPUNG LIPAT EMPAT - 8KM..kiki merenung papan tanda itu.. arghh 8km lagi je... pasti boleh!!darah dari bahu kiri kiki mengalir deras..esotan kiki semakin perlahan.. matanya semakin kuyu..semakin tutup sebelum kiki melihat ada tangan yang dihulurkan padanya..kiki menyambut dengan ucapan syukur...

ditulis di FB pada 26 Jun 2009.

No comments: