Monday, June 29, 2009

mencari hidup yang baru...(part 2)

"ibu ni....kiki bukan nak tinggalkan ibula.. kiki cuma fikir untuk mencari hidup yang baru, kiki takkan lupakan ayah dan ibu. kiki cuma rasa geng kambing di kampung lipat empat tu ada kehidupan yang berbeza dari kita, tapi ini tak bermakna kiki nak meninggalkan ibu terus ".. ucap kiki dgn nada menyakinkan..

"ibu bukan nak halang kiki, sayang.. tapi ibu nak cuba ingatkan betapa bahayanya jika kiki cuba kuar dari kelompok kita.. perjalanan ke kampung lipat empat tu bukan nya dekat sayang.. jaaauhhhh.. kalau on the way kiki di baham serigala cane????adakah kiki nak ibu dan ayah melihat anak kesayangan kami dibaham serigala???seperti mana yang berlaku pada abin, amb dan ing..???" kata ibu kiki dengan penuh kelembutan, merasionalkan asbab halangan kepada tindakan anaknya..

"ye kiki tahu risiko yg kiki akan hadapi nnti ibu..dalam perjalanan, pasti serigala dan keluarganya akan merancang strategi untuk menjatuhkan kiki.menggagalkan misi kiki.. kiki tau, dan kiki sedar ibu..tp ibu pemergian kiki bukan suka2 bu..kiki ada aim kiki sendiri... yg kiki tau kawasan kampung lipat empat mmg terserlah dlm kepakaran mereka melahirkan kambing2 yg berkualiti, mereka ada series of training bu..dan kiki teringin sangat untuk berada dlm training tu.. barang kali akan menjadikan kiki seekor kambing yg lebih baik dari sebelumnya..kiki janji bu, kiki akan sedaya upaya menjaga diri sepanjang perjalanan dan cuba memastikan agar kiki berjaya sampai di kampung tu..dan akhirnya kembali di sisi ibu dan ayah"... terang panjang kiki,mengukuhkan sebab pemergiannya ...

diam je ibu dan ayah kiki.. diam bukan bermakna 100% setuju, tapi memikirkan output yang lebih berharga di atas risiko yg diambil ini, maka mereka berdua sudi merelakannya.. dan hari yang ditunggu2 pun tiba...mereka berasa berat sungguh hendak melepaskan kiki, ibarat melepaskan kepada satu ancaman yang pasti akan ditempuhi kiki.. pelbagai nasihat dan peringatan di berikan pada kiki oleh ibu dan ayahnya dan sudah pasti dari sahabat2nya juga..

"mesti ingat kiki, kena kekal terus dptkan apa yg kiki mahukan, jangan biarkan diri jatuh tersungkur bila badai melanda"..

"kiki mesti jadi gagah tau!!mesti lawan serigala dgn penuh taktik!"

"kami semua akan menyokong kiki dari jauh, walaupun kami tiada di sisi kiki, tapi ketahuilah , dalam hati kiki selalu ada!"

langkah pertama dimulakan,dgn satu harpn : agar hijrah ke kampung lipat empat bakal membuahkan hasil yang lebih baik. dan yang paling penting juga berjaya melepasi segala halangan dan cabaran sepanjang laluan ke kampung ini..


"bye!!!kiki!!!"

"all the best"... setitis air mata mengalir di mata kiki, namun, kaki tetap melangkah gagah!


di suatu sudut yang lain...
"gala!!gala!!! tengok tu !!tengok tu!! eiii beraninya dia kuar dari family dia gala, ni macam nak goda kita jee... hmmm alamatnya kenduri la malam ni gala oiiii" seri mengusap2 perutnya yang belum boroi, maklumlah masih muda kan..

"mana?? ohhh... heh, bagus seri, gala suka akan perubahn seri, mata makin cekap!good job!excellent! keep it up! bersedia..kita akan jalankan strategi kita.." kata gala sambil mengannguk2..

ditulis di FB pada 4 jun 2009.

No comments: