Monday, June 29, 2009

M.A.S.A.K ape??

"hobi awak pe??"

"ermmm... hobi, saya suka memasak.. masak macam2 pastu bagi orang makan.. haha tapi kena terimala seadanya segala rasa, sebab saya tak suka merasa, suka main masuk je.. so sedap tak sedap kena makan gak bagi habes!"

"erk..kena habeskan gak ke?walau tak sedap ke.. huhu seramnye..."

"ah ah.. hahahha, mmg kesian la sapa yg jadi duk serumah dan jadi jiran.."

* * * *


Dari kecik memang disuruh mama buat keje dapur.. atau aku yang masa keci suka menyibuk?? entahlah.. biasala anak bongsu suka menyelit sikit.. asek nak berkepit je.. sampai ada satu saat tu aku bebel:
"mama ni asek2 suh aifa, asek2 suh aifa,.. org lain dok senang je tengok tv.."

haha.. tapi mama dok puji " ko buat keje cepat,pandai"..

haha.. ambil hati la tu..kembang kuncup hidung,dan akhirnya makin semangat plak potong bawang, tumbuk bawang.. hehe..

dari kecik gak suka buat eksperimen.. 'kacang goreng hangus' mmg takyah ckp la.. asal balik sekolah je, ada je nak testing.. lagi2 bila mama mula keje.. so, macam2 la boleh buat..

* * * *

tup..tup.. kejap je dah ada di U.. aku dok KP (U5) masa first year, berjiran ngan mai n bai.. dok sorang sebb roomate tak daftar.. heehe, walaupun KP tak bagi bw rice cooker.. tapi aku berjaya seludup memandangkan mungkin mak aku nak rangsang hobi aku yg suka main masak2...hehe bermula episod kengerian mai dan bai.. kena makan macam2 lagi2 bila aku nak habeskan stok makanan yg ada..hehe.. sebenarnya Lah pun jadi mangsa gak.. kena makan roti tuna+kaya..hehehe.sanggup aku jalan p U7 kat semata2 nak pastikan ada pemakan.. ingat lagi bila nak habeskan beras kot, masakle bubur... hehe bg semua kat mai n bai..oleh sebb depa tak sampai hati nak buang dan tak larat nak telan.. depa pun buang jauh2.. hahahah...

bila dah pindah U4 (apartment) lagi naik sheikh.. siap beli frigde, ehem..konon2 beli frigde ni nak simpan ikan/ayam supaya boleh makan protein je, takyah makan nasi..konon2 nak diet la.. last2 nugget la, fries juga yg disejuk beku.. haha... lagi2 bila dah ada dapur satu tu.. walaupun tokle bawa dapur .. tapi mai bawa gak, nak layan hobi aku yg kdg2 bila dtg musim 'gile masak', mulalah buat kenduri.. panggil org dtg makan.. hehe.. tapi satu menu yg tak pernah aku lupa ialah pengat pisang cengkih! hehehe.. sampai aku pun surrender takmau telan, gile kelat! mana taknya.. aku pernah nampak mama taruk cengkih nak kasi pedas.. hehe pastu aku pun taruk la.. taruk sengenggam.. haha,dah la masa tu masak malam before nak puasa, so esok tu pose, tak makan la siang tu (maknanya cengkih tu dah kembang la dlm pengat tu).. pas buka, ingat nak rasa...sekali, satu suap je.. terus dah tak larat telan.. hahahaha, rasa macam makan rokok pun ada..hehehehheehehheeh.. ingat lagi tak mai?mai jugala yg kena rasa.. haha

ceh, pas grad, dok pula umah sewa.. kat taman desa skudai..dapur dia best.. besar... panjang sampai ke belakang... lagi naik sheikh la aku.. fridge dah makin besar..ada dua (satu org bg, satu lagi yang aku punya)almari plak besar2.. hehe, justeru selalu la kunjungi giant/jj/econsave lagi2 bila kena jadi tukang masak time camping.. sekali p 2/3 troli.. hehehe.. sonok2.. lagi sonok bila kadang2 tu ada la buka gerai plak.. hehe walaupun jarang2 untung yg memberangsangkan.. tapi aku suka.. haha.. dapat plak geng2 yg suka tolong2 esp tolong basuh ayam..hehe sebb tak suka basuh ayam ~ boleh buat cepat pening.. masa tu ada gak terpk nak buka kedai.. hmmm ... sbb suka tgk org makan..

* * * * *

skang ni bila dah keje kat tnb.. hehe, dok kat kajang, dah tak sama da ngan dapur dulu.. huhu, dulu ada stor yang penuh ngan peralatan memasak.. ada periuk nasi untuk 5 kg punya beras.. ada 4 dapur yang ada dua tungku.. hehe.. ada byk bekas boleh taruk makanan.. skang ni dah kurangla eksperimen2 yang boleh dibuat.. dan kurang juga pemakan2 makanan, sebb kat umah pn tak ramai org.. kalau kat U, lain sikit ada 17 kolej untuk di attack.. hahahahaha.. so tak best sangat la nak masak...

skang ni asek perhati jela pakcik makcik tu bz masak, bz bungkus makanan, bz tukar bekas.. heehe... teringat madani stop (gerai kat tapak konvo).. sonoknyeee depa memasak.. huhu .. nak gerai jugak.. hmmmm............. takpela, papepun kena POSITIF!kena YAKIN, pasti ada hikmah di sebalik semua ni kan????

smoga tabah hati tak berbelah bagi ~he he he...

written on 24th May 2009 kat FB gak..

No comments: