Monday, June 29, 2009

mencari hidup yang baru...

"uwekkkk uwekkkkk"... kedengaran sekeor kambing lahir memecah kesunyian pagi ..kambing amat bersih.. dan omel juga..hehehe.. ehh salah2..kambing kan patut mmmbekkk..mmbek.mmmbekk ..
kehadiran kambing ini telah dinanti lamanya oleh bapa dan ibunya lantaran mereka telah kehilangan tiga anak mereka sebelum ini sebab dimamah sang serigala.. terpampang wajah ceria mereka berdua..dan mata si ibu memandang wajah suaminya dgn satu pengharapan agar anak kambing ini dijaga dan tak mengikut jejak nasib kakak dan abangnya...

"bing, kita namakan anak kita ni kiki ya?" kata ibu kambing tersebut..

"baiklah..apa saja untukmu kammy. bing janji akan berusaha menjaga kiki sebaik mungkin, supaya dia takkan menjejaki langkah bin, amb dan ing".. kata si bapa dengan penuh keyakinan.

hari demi hari berlalu, anak pokok sudah menjadi pohon yang rendang.. maka anak kambing pula semakin membesar dgn jayanya..Kiki membesar dalam kumpulan kambing yang besaaaarr sekali.... dikelilingi org sedara mara yang ramai. malah disebabkan kiki punya kawan yang ramai, dia merasa sangat bahgia di samping kawan2nya yang juga merupakan sahabatnya... sentiasa mengingatkan kiki ini untuk sentiasa berada di dlam kumpulan besar.. sebab kat area tempat mereka tinggal ada sekumpulan serigala yang banyak, garang, bengis..grrrrrr....grrrr..
dan senantiasa menanti kambing2 yang bakal menjadi mangsa lahapan mereka.....

di suatu sudul yang lain, di belakang pohon yang rendang..."woi gala, ko buat pe blakang pokok ni??? asek terjenguk jenguk terjenguk jenguk... ko wat pe ni???" tanya serigala keci ni kepada abang sulungnya yang dah besar panjang.. jarak mereka sangat jauh ..dalam 11 tahun...walau bagaimana pun,gala ni amat sayangkan adik kecinya seri..jadi gala selalu ajar seri cane untuk jadi serigala sejati.. mesti pandai hendap mangsa, mesti pantas dan lain2..

"seri, ko nampak tu.. kambing.. kalau lah dapat sekor kambing ni...itu adalah satu kejayaan seri.. ibarat ko masuk olimpik berlari, ko dapat no satu lah!!!mesti best!".. kata gala dengan penuh reaksi..

"ohhhhh yeke..best ke kalau dapat kambing ni gala??? seri tengok kambing yang tu macam keciiiii je, tak silap nama dia kiki ke apa ntah, terdengar masa seri jalan2 semalam..hmmm... so rupa2 nya inilah tujuan kita hidup ye gala.. untuk terjah kambing ek?" jawab seri sambil menggaru2 palenye yang tak gatal.

"seri..seri... bukan takat terjah.kita terkam!kita lapah!kita siat2 kulitnya dan kita makan dengan lahapnya! sedap tau seri..eh bukan ibu penah bg seri makan ke? tu la asek minum susu je!" kata gala sambil geleng2..

hehehehehe....sengih jela si seri tu... sambil memikir2 apa yang gala katakan...

ditulis pada 3rd June 2009 di FB

No comments: