Monday, July 20, 2009

cite mukhayam.

"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam surga Adn. Itulah keberuntungan yang besar." (As-Saff : 10-12)

hmmm.. nak..nak..nak..! tetapi selalunye ucapan tak semudah perlaksanaan.. namun, itu la dia.. tak suka maka tak juang.. mmg fitrah, kalau kita lebih bersusah payah, kalau dapat hasilnya baru le lebih manis.. kan?

last weekend p mukhayyam lagi, sejak balik dari OBM, ni kali ke 4 pi mukhayyam.. hehe, alhamdulillah kejayaan OBM telah menapis kefobiaan aku, dan sememangnya Dia telah merancang sesuatu yang lebih baik buat aku.. berdebar2 la plak ye.. tapi takpe, kaki ku akan terus ku langkah walau seribu satu kekurangan diri yang aku ada.. yang penting, takmau lari dari jalan yang aku dah jatuh cinta ni.. inshaAllah.

hmm..masa mukhayyam tu, peserta dari banyak golongan umurla.. dari nenek sampai la ke cucu. hehe, mu'az dan mus'ab juga ada (depa ni kembar).. geram tul.. tembam.. rasa nak cubit2 je.. lagi2 bila depa gelak.tapi aku masih belum reti nak beza mana satu mu'az , mana satu mus'ab.. yg aku boleh detect aiman je.. aiman yang hensem tu..

sonok sebenarnya bila join program yg gabung camni.. sebab kita melihat raamai yang dah berjaya lepasi waktu2 genting (perubahan dari alam kampus ke alam kerja atau alam kerja ke alam perkahwinan).. berjaya ni maknanya sustain la, tak lari dll.. rasa gembira sangat.. sebb itu lah motivasi itu aku terus gerak, kalau depa yg byk tanggungjawab tu mmpu untuk aktif, dan nape tidak aku?? buat malu je kalau kalah ngan makcik2 tu.. insaf2..

dan apa yg buat aku bertambah terpegun ialah bila mana ada sorang makcik tu dan umur 50an dah pun, anak 9, tapi punya satu kekuatan mental yang mantap.. semua aktiviti dia tak lepas, even repailing, flying fox,laluan berhalangan, trekking, survival cooking... ahhh time survival cooking paling best.. kan kena masak guna kayu api (which aku mmg tak suka sebb tak reti), pastu masak guna buluh dll, makcik ni sangat berusaha bersungguh2 untuk memastikan api itu sentiasa menyala.. dia tiup2 bara tu sedekat 1 cm je ngan api tu.. ni orang muda(aku le), da letih nak layan api tu, so aku pun dok tepi jele.. walaupun nasi group kasi jelantah.. dan mmg tak masak pun, tapi aku boleh cakap dia menang atas kesabarannya.. mmg mantap!

itu kisah sabtu.. ahad plak, kasutnya rosak, so dia pakai selipar jepun je lalu flying foz, repailing dan laluan berhalangan.. perghhhh gile selamba.. mmg impress la.. malu je as org muda(aku le) ni.. persediaan zahir je lebih, bila sekali suh apply, terus bebel "takmau turun!!!takmau turun!!".. hehehe jeritan sorang budak masa repailing.. hehehe

hmmm... semoga kita berjaya melepasi saat2 itu seperti mereka... dan tak berhenti di tengah jalan.. ameen..

next in line: mukhayam mana lagi pasni???

1 comment:

Lah, Yan, Mar, Fit said...

bagusla dh berubah...



dr Lah, Yan, Mar, Fit