Wednesday, November 11, 2009

synchronization...

"aku redha wei.... atas ape yang jadi ni...aku tau pasti ada hikmah di sebalik semua ni..kan itu janji Dia." tipah menepuk2 bahuku... dan tersenyum lega mendengar kata2 yang terpacul dari bibirku.. jelas sahabatku itu sentiasa sedia berada di sisi..

"tak cukup jika hanya dititip di bibirmu... -aku redha!- 10 000 manusia mampu menyebutnya tapi tidak semua mampu untuk benar2 buktikannya, minah.."

"tapi aku manusia biasa, mana bisa tuk aku terus telan kepahitan dalam kehidupan ini begitu saja, aku perlukan masa.. masa tuk ...."

"masa untuk ko cuba menerima hakikat ketentuanNya? tadi ko kata ko redha, ko akui janji Allah benar... skang ni?? macam mana plak?? ni macam ckp tak srupa bikin je ni!! tak synchronize langsung!"

"erk...." aku terdiam.. memang aku akui, begitu mudah untuk mengucapkannya namun ianya tak semudah itu untuk aku membenarkan dengan hati dan pamerkan dalam bentuk kelakuan..sungguhpun di bibir aku kata aku redha, tapi hatiku masih tertanya2 nape aku diduga sebegini rupa... dan aku masih bersedihan sehingga mengabaikan kerja2 ku yang lain...

"itulah perjuangan dalam mendapat redha Illahi, ko yang kata tiada erti kehidupan yang mewah dan indah tanpa redha Illahi... dan di saat ini, ko sedang diuji, jika ko pilih untuk bersabar dan lebih akrab mengadu padaNYA, mohon kekuatan dariNya dan terus berusaha untuk menggapai redhaNya...bukankah ia lebih menenangkan hatimu???walaupun dalam keadaan susah dan payah.. kan Allah berfirman... kejayaan bagi org yang sabar dengan sebenar2 kesabaran?apa lagi yang ko cuba nafikan?"

"hmmmmmmm..........apa lagi yang cuba aku nafikan?"

"fikirkanlah jika ko diduga, ada org yang lebih teruk diduga.. dan malulah jika mereka mampu melalui nya tapi tidak dirimu.. fikirkanlah, jika ajalmu tiba 10 minit lagi, apa amal yang ingin ko bawa untuk bertemu denganNya? justeru, bangkitla!! dan jangan jadi budak lembik!"

"org yang faham hala tuju hidupnya, kemana akan dia pergi, untuk apa dia hadir di sni, tak sepatutnya LEMBIK!!"

(malu......pada diri sendiri)

3 comments:

an raihan said...

aifa! bangun2! aifa kena kuat! xmo nangis2 lagi... chayok aifa! huu~~

(kadang2 kena 'jentik @cubit2 manje' juge si aifa ni...)
i know u can do that dear...miss u..=)

aifa syireen arifin said...

miss u too... memang kena pelangkung aku ni haaa.. huhuhu

Anonymous said...

salam..it's really nice..mohon izin share dgn sahabat2 saya yea...jazakillah